Tips

Na de diagnose heb ik lang het gevoel gehad opnieuw het wiel te moeten uitvinden. Best vreemd eigenlijk, want velen zijn mij voor geweest en waren al behoorlijk wat stappen verder dan ik was. Ik heb geprobeerd wat huis-tuin-en-keukenproblemen in kaart te brengen en bijbehorende trucjes te verwoorden, die mij enorm veel hebben geholpen mijn hoofd leeg te maken van het bedenken van oplossingen. Natuurlijk weet ik niet niet hoe alles moet en loop ik zelf nog vaak genoeg tegen dingen aan, maar alle beetjes helpen toch? Aanvullingen zijn altijd enorm welkom!

• HUISHOUDEN •

– Als je je dekbed rechtop kan zetten zonder dat het omvalt is het tijd om te wassen. Inmiddels heb ik de zondag gebombardeerd tot wasdag, wat mij de andere 6 dagen een vrijbrief geeft om alle was ongegeneerd rond te laten slingeren. Beddengoed afhalen betekent nieuwe erop. ’s Ochtends direct alle zooi afhalen en in de machine proppen werkt het beste, omdat je dan niet ‘nog één nachtje’ kan doormeuren op de lakens die een week geleden nog naar bloemetjes roken. In mijn huis is het niet ongewoon om op zondagavond 12 uur nog vers beddengoed erop te doen omdat ik het de rest van de dag was vergeten. Maar hé, als het maar gebeurt.

image

– Zoals ik al eens schreef is een mierennest de beste mentale schop onder je hol om de afwas te doen. Nu wil ik niemand stimuleren een nieuw ecosysteem te kweken (wat wel gebeurt als je niet afwast trouwens), dus vergeet deze tip maar. Omdat ik gewoon een hork ben die voor elke actie een reden nodig heeft, en een leeg aanrecht telt niet, heb ik een nogal infantiel beloningssysteem in werking gezet. Tijdens het koken ruim ik al op wat ik gebruik. Dat heb ik van moeders meegekregen, dus ik weet niet goed hoe je dat moet leren. Toetje neem ik pas als ik alle zooi op één van de 4 main places in mijn keuken heb geponeerd. Aanrecht, afvalbak, koelkast of keukenkast. Een andere plek is geen optie, dan haal je het systeem door de war en dat willen we niet. Mijn sigaretten, ipad en tv zijn verboden terrein totdat alle afwas is weggewerkt. Het is een godswonder dat ik me nog aan deze zelfbedachte regels hou, maar het werkt gewoon en ik kan de rest van de avond met een gerust hart doorbrengen. Tel daar de verrassing van de volgende ochtend bij op, als blijkt dat er geen afwas staat te wachten van de dag ervoor.

• SOCIAAL •

– Bedenk in elke situatie een reeks standaard-antwoorden die je universeel kan toepassen. Zo kon ik behoorlijk fel uit de hoek komen als iets me niet beviel en gebruikte ik woorden die totaal irrelevant waren. Ook kwam het regelmatig voor dat ik niet wist wat ik moest zeggen, dus liep ik maar weg of praatte ik eroverheen. Een lulligere reactie is er bijna niet, dus ik moest iets veranderen. Als ik iets niet prettig, leuk of fijn vind, is dat nu niet tof. Als ik word overladen door medeleven of zelfs medelijden doet wat vervelend voor je het altijd goed. En als een ander boos is gooi ik er een hè bah in. Ontdek ik dat ik ergens compleet naast zat dan probeer ik me er niet meer onderuit te lullen en kan ik oprecht zeggen je hebt gelijk. Wat overigens helemaal geen teken van zwakte is, maar het gesprek weer op gelijkwaardig niveau brengt. Alle taal is aangeleerd, dus ook je primaire reacties zijn nog te veranderen. Zorg wel dat je achter je eigen uitspraken staat, anders creeër je een beeld dat niet eerlijk is.

– Zeg niet direct ja of nee op iemand die je overvalt met een vraag waarop je op dat moment geen antwoord hebt. Ik probeerde altijd iemand direct tevreden te stellen en koos een antwoord vaak op basis van de gezichtsuitdrukking van de ander. Voor beide partijen niet prettig. Ik durf nu rustig te zeggen dat ik het nog laat weten. Spreek dan wel af wanneer je dat laat weten en zet direct in je agenda wanneer je je keuze kenbaar maakt.

image– Beperk het aantal social media waarmee je werkt. Er was echt een moment waarop ik op 10 verschillende manieren iemand kon bereiken en ik werd gillend gek. Stuurde de één nog oldschool een smsje (mijn moeder dus) reageerde de ander via Whatsapp. Uit mijn mails blijkt dat ik enorm achterloop en uitnodigingen heb ontvangen voor Facbookchat, LinkedIn, Foursquare, Pinterest, Instagram, Twitter, Path, Viber, Google, Flickr, Myspace, Reddit, YouTube, Skype, en weetikveel wat nog meer. Ik heb zoveel mogelijk accounts gewist en dat geeft minder stress. Als het dringend is kun je bellen, dat deden we vroeger ook gewoon.

– Heb je afgesproken om iemand op te halen of gewoon langs te komen? Geef dan de tijd door waarop je van huis wegrijdt, in plaats van hoe laat je er bent. Scheelt enorm veel stress en voor de ander maakt het vaak niet uit, omdat zij het beter kunnen inschatten. Ik stuur bijna altijd een berichtje als ik in de auto stap.

• WERK •

– Regelmatig word ik op de wandelgangen aangesproken door collega’s die me kort en vaak haastig iets willen vertellen. Ik vraag àltijd of ze me dat willen mailen. Zodra ik de trap oploop ben ik het namelijk al vergeten en een mail is voor mij concreet genoeg om iets met de gegeven info te doen, maar wel op het moment dat ik er tijd voor heb. En nee, dat is niet egoïstisch ben ik achter. Uiteindelijk is het een stuk efficienter zelfs, omdat ik gewoonweg niet alles kan onthouden.

image– Ik bevind me vaak in een situatie waarin ik niet meer weet waar ik moet beginnen om iets op gang te krijgen. Gelukkig doe ik zelden een project alleen en is er altijd iemand die wél het overzicht heeft. Mijn eerste reactie is vaak om het bijltje er maar bij neer te gooien, maar inmiddels heb ik zelfs daar iets op gevonden. Een mailtje naar de ander met daarin de meest concrete vraag ever: ‘Wat moet ík nu doen?’ Misschien dat je een keer een reactie krijgt waarin een ander zijn ongenoegen uit, maar ik merk dat mijn collega’s het erg prettig vinden als ze weten dat ik weer even vooruit kan en dat ze er totaal geen moeite mee hebben dat ik hen een, in mijn ogen, domme vraag stel.

• ADMIN & FINANCIËN •

– Nog steeds heb ik geen waterdicht systeem bedacht waardoor ik geen enkel probleem meer heb met het bijhouden van de papierwinkel, maar ik kan het je wel makkelijker maken. Hoe meer systemen je hebt, hoe ingewikkelder het wordt. Ik heb per jaar één map waar ik alles van dat jaar instop. Die map is opgedeeld in 5 tabbladen: facturen, belasting, loonstrookjes, verzekeringen, huis. Eerder liep ik vaak hier al vast, omdat ik niet wist of een factuur van de verzekering bij ‘facturen’ moest, of bij ‘verzekeringen’. In plaats daarvan legde ik het ergens anders neer en raakte ik de brief dus kwijt. Belangrijkste is dat de brief ergens in die map zit. Mijn ervaring is dat als je het echt nodig hebt, je het daar heus wel terugvindt, maar haal er geen andere locaties bij.

– Koop 2 bakken die je onder elkaar zet en op een logistiek handige plek neerzet. In de bovenste bak leg je alleen rekeningen die nog betaald moeten worden en in de onderste alle facturen die zijn afgehandeld. Mijn ervaring is namelijk dat ik niet altijd zin heb om de hele adminmap erbij te pakken om het gelijk in op te ruimen. Schrijf altijd op een factuur de datum waarop je het geld hebt overgemaakt (van mama geleerd) en een vette krul erdoor. Eén keer per week werk ik de bovenste bak af zodat ik alles op tijd betaal, en maandelijks stop ik alles de onderste keurig in de grote map. Zorg wel dat je de bak dus niet vergeet! Ik heb het eerste half jaar elke week op een vast moment een alarm moeten zetten, maar nu gaat het vanzelf.

2 gedachten over “Tips

  1. Yvonne van Duijl

    Wederom een prettige, humorvolle en nu praktische blog!!
    Veel herkenning, altijd prettig te weten dat je niet de enige bent die met dit soort onhebbelijkheden moet dealen..
    Ik heb vaste plekken, plaatsen voor de sleutels. Pak je niet mis. Ook reserve sleutels bij een aantal mensen.
    Zo heb ik ook vaste watergeef dagen voor de planten. Zondag en woensdag een beetje. Ik heb een plant van inmiddels 13 jaar oud staan. Klein scheutje is genoeg, beter wat weinig dan teveel. Ik kom uit de ‘Bloemenwereld” notabene…..
    Ik heb twee wasmanden een voor de donkere en een voor de lichte en witte was.
    ik kijk uit naar de volgende blog…….ze zijn Helder Humoristisch Duidelijk en recht voor zijn raap!
    Prettige zaterdag! (boodschappen halen voor de hele week)
    😉 Yvonne.

    Reageren
    1. Lido

      Wat betreft het huishouden, ervaar ik stofzuigen als een activiteit waar ik mij nog redelijk snel toe kan aanzetten, omdat ik er meteen resultaat van zie en erg tijdrovend op bijna zo’n 90 vierkante meter is het niet.
      Stofzuigen helpt mij ook bij het bijhouden van mijn administratie. Iedere keer wanneer ik onder mijn bed wil stofzuigen, stoot ik er namelijk tegenaan, een immense stapel polissen, contracten, jaarafschriften, bankafschriften, betalingsbewijzen, briefkopieën, garantiebewijzen en loonstroken en hé, wat kom ik hier tegen, een echtscheidingsconvenant. Verrek, wist niet meer dat ik dat had!
      Op deze wijze raak ik nooit iets kwijt, alleen had ik onlangs iemand onredelijk lang aan de lijn van de belastingtelefoon, daar ik toch een momentje nodig had om een en ander eventjes(“momentje geduld alstublieft…”)op te gaan zoeken.
      Wanneer ik dus niet regelmatig zou gaan stofzuigen, zou ik niet meer weten waar ik alles heb gelaten. Wel even opletten dat niet de nodige documenten door de stofzuigerslang verdwijnen, maar voor de rest lijkt mij dit ook een uitstekende tip voor iedereen! Nooit eens een keer dat je een lade opentrekt of een kastdeur opendoet onder het verzuchten van dat het toch zo’n zootje is en dat je dat eindelijk toch eens een keer moet gaan opruimen.
      De huishoudagenda, die krijg ik jaarlijks met Kerst of Sinterklaas van mijn zus, die jat ze van haar werk. Handig om deze van dezelfde informatie te voorzien als de notitiejaarkalender van de afhaalchinees op de wc. Wanneer de zaken die op deze planners staan genoteerd actueel gaan worden, neem ze dan over op het whiteboard in de keuken en schrijf op je pols en op een briefje dat je op je nachtkastje legt, dat je daar de volgende dag meteen bij het krieken van de dag op moet gaan kijken! Doe dit overigens bij voorkeur vóórdat je de deur uitgaat! Al die keren dat ik stampvoetend bij de tramhalte stond met de gedachte in mijn hoofd dat ik toch zeker ergens aan moest denken deze dag, maar niet meer wist waaraan, waren puurgelegen aan het feit dat ik dat dus was vergeten. Even op het whiteboard kijken, nee eerst even een eitje op de kookplaat, want dat moet 4 minuten koken en ik heb haast! Nu dan toch wel even kijken, straks vergeet je het, nou krijg ik me toch een aandrang! Dat eerst maar even, want ik weet niet hoeveel tijd dat in beslag gaat nemen.
      Kijk nou op dat whiteboard, rund!!!! O, nou, laat ik eerst mijn tas even pakken, heb ik alles, krentenbollen, appelsap…KIJK NOU TOCH MET JE STOMME HARSES GODSGLOEIENDEGLOEIENDEGODVERDOMME OP DAT WHITEBOARD!!!!! Laat ik eerst even die cruesli en dat eitje in mijn melis proppen, dan kijk ik ondertussen op dat whiteboard….
      O, ik heb mijn schoenen nog niet aan, zo kan ik toch niet de straat op, stel je voor zeg, gekke ikke!
      Terwijl ik met een scheef hoofd de informatie op het whiteboard probeer te ontcijferen, lazer ik met mijn kin op de rand van het krukje, waar ik met mijn gladde schoenzolen vanaf glij bij het strikken van mijn veters!
      Ook dit lijkt mij dus een waardevolle tip.
      Welnu, er rest mij te weinig tijd en ruimte om de rest van mijn tips betreffende boodschappen en het soppen van de natte groep met je door te nemen, maar zolang je niet stopt met deze gastvrije blog, komen daar nog zat andere momenten voor.
      Liefs!
      Lido

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Loading Facebook Comments ...